Kotimaan matkailua - Turussa

perjantaina, kesäkuuta 03, 2016

Huomenna on tiedossa taas melko monta tuntia autossa. Me matkataan Niksun ja äidin kanssa juhlistamaan kahta ihanaa ylioppilasta. Mun serkku ja pikkuserkku molemmat pääsivät ylioppilaiksi ja huomenna onkin tiedossa juhlapäivä. Me tietysti halutaan päästä juhlistamaan kumpiakin ja vielä samana iltana olisi tarkoitus tulla kotiin, joten pitkä päivä tiedossa. Mutta innolla vaan eteenpäin.

Ennen huomista reissua, olisi ehkä ihan kiva kertoa edellisestä pikku matkasta. Mä tosiaan kävin viime kuussa Turussa. Sain kierrellä päivän verran kaupungilla ja samalla hoitelin muutamia tärkeitä asioita. Siinä missä huomenna ajellaan takaisin kotiin, Turkuun mä jäin ihan yökuntiin. Tämä oli mun toinen kerta Turussa ikinä. Tai ainakin muistettavasti. Mä en ihan satavarmaksi sano, etten siellä olisi naperona käynyt. Siitä ei vaan ole tietysti minkäänlaista muistikuvaa. Viime keväänä, melkein tasan vuosi ennen tätä reissua, olin ensimmäistä kertaa siis Turussa. Mä pääsin osallistumaan kosmetiikkabloggaajien Turkumiittiin ja silloin aika oikeastaan kului ihanasti kosmetiikan parissa. Turku jäi kaupunkina mieleen todella positiivisena ja päätin jo silloin, että Turkuun olisi päästävä uudestaan. Ja tänä keväänä siihen sitten tuli mahdollisuus.

Mä lähdin kiertelemään Turkua ihan avoimin mielin. Mulla ei ollut mitään virallista suunnitelmaa, että mitä kaikkea mun pitäisi siellä nähdä. Mä vain kiersin kaupunkia silmät ammollaan ja tutkin kaikkea, mikä eteeni osui. Onneksi yksin ei tarvinnut lounastaa, sillä sain seurakseni Nean, joka opasti mut syömään hyvään paikkaan. Ja siis paikka oli tosi hyvä, vaikken kuollaksenikaan muista, mikä se oli :D Saatoin olla ehkä enemmän innoissani tuttavan näkemisestä kuin itse ruoasta. Lounaalle oli tosiaan mukava saada seuraa ja kyselinkin Nealta, mitä mun seuraavaksi kannattaisi mahdollisesti tehdä. Hän opasti mut joenvarrelle kävelemään ja kaunista, niin kaunista maisemaa.

Turku on todella kaunis kaupunki. Oli ihanaa, että ilma helli lämmöllä tuona päivänä. Ei tarvinnut kyhjötellä pelkästään kahviloissa ja kaupoilla vaan sai tutkia Turkua myös pihalta. Vaikka siis kyllä mä niihin kauppoihinkin eksyin. Kirjaimellisesti. Mä en oikein tiedä miten se oli edes mahdollista. Mä en vieläkään tiedä mikä pieni kauppakeskus se oli, minkä sisään mä itsekin melkein hukkasin, mutta niissä sokkeiloissa oli todella kiva kävellä ja tutkia mitä kaikkea kivaa sieltä löytyikään. Onneksi mun ei kuitenkaan tarvinnut kauaa suhailla Turun katuja yksin. Sain seurakseni upean Pauliinan, joka sentäs Turkua tunsi hitusen paremmin kuin minä. Hitusen taitaa kyllä olla turhan pieni ilmaus tässä vaiheessa. Kävelin Turun tuntijan perässä ihan intopiukeana ja sain kuulla kivoja juttuja paikoista.

Harmittaa vieläkin, että päivä meni niin nopeasti. Olisi varmasti ollut niin paljon enemmänkin nähtävää, mutta pakko se oli vain lähteä pikku hiljaa kohti hotellia ja untenmaita. Kävin hakemassa pikkasen iltapalaa ja suunnistinkin takaisin hotellille. Sokos Hotel Hamburger Börs on ihan täydellisellä paikalla suoraan torin kulmalla, joten tällainen tallaajakin löysi tiensä helposti perille.

Hotellista kuulette kyllä vielä omassa postauksessa, mutta pakko sanoa jo nyt, että mä ihastuin tuohon ihan totaalisesti. Mä en kovinkaan monessa hotellissa ole elämäni aikana ollut vielä. Oikeastaan kolmessa tämä mukaan lukien ja tämä nousi heittämällä näistä kolmesta ykköspaikaksi. Mutta siitä sitten lisää omassa postauksessa.

Hyvien yöunien jälkeen olikin sitten harmillisesti aika jättää hyvästit niin hotellille kuin Turullekin pikku hiljaa. Koukkasin aamulla Niksun kyytiin, hänelläkin kun oli menoja ja kurkittiin sitten vielä muutama tunti yhdessä Turkua. Tai oikeastaan poikettiin ihan vähän sivuraiteille, että käytiin Turun linnaa katsomassa.

Meille molemmille jäi sellainen fiilis, että Turkuun pitää kyllä ehdottomasti vielä päästä uudestaan. Tutkimaan ihan yhdessäkin. Nyt kun mä suhailin siellä periaatteessa ihan yksin. Turun Linnassa käytiin tosiaan ihan vain pihalla ja molempia jäi kiinnostamaan, mitä siellä sisällä on. Eli pakko tosiaan päästä jossain vaiheessa uudestaan, ihan vaan jo linnan takia :D

Turku reissu oli tosiaan ihan mahtava ja voin suositella erittäin lämpimästi kaupunkia kotimaan matkailuun. Turussa riittää nähtävää ja ihasteltavaa. Kaunis kaupunki ja mun pitää ainakin vielä päästä selvittämään, että kumpi se nyt olikaan tois puol jokke? :D

Ihanaa alkanutta viikonloppua ja hei, ihanaa lomaa koulun lopettaville :)