Kevätkukkia ja ökkömökköjä

keskiviikkona, huhtikuuta 13, 2011

Tänään on nähtävästi sitten harmaampaa kuin eilen, mutta viikonlopuksi on luvattu 12-13 astetta lämmintä. Jee! Tänään harmitusta aiheuttaa pollen lähtö kesälaitumille ja valmennukseen jo ennen vappua. Tulee vasta syksymmällä takaisin, eli täällä on tiedossa sitten einiin heppainen kesä. No, mä harrastan sit jotain muuta. Tänään menen kuitenkin ratsastamaan ja viikonloppuna mennään sitten rakkaan kanssa yhdessä tekemään rauhallinen maastolenkki. Olin eilen niin väsynyt, etten jaksanut liikkua lainkaan. Otin reilun tunnin päikkärit ja sitten vain oltiin kotosalla. Ei oikein huvittanut tehdä mitään.

Mun syksyllä istuttamat kukkaset kasvaa ihan hirveetä vauhtia, hyvä vaan. Saisi tulla kauniin värisiä. Mietin kukkapenkin uudelleen tekemistä ensi syksynä. Edellinen asukas ei ollut pitänyt takapihaa mitenkään hyvässä kunnossa ja me yritetään nyt sitten saada sitä paremaksi. Ensinnäkin meidän takapihan on vallannut joukko ökkömökköjä ja mä haluaisin niistä eroon. Ei ole kivaa kun karvaiset ja ei niin karvaiset ököt sitten alkaa tulla sisätiloihin. Mähän pelkään pikkasen (meleko paljon) spaidermänejä sun muita erikoisia möyriäisiä.




Olen istuttanut narsisseja, tulppaaneja sekä joku kolmas kukkalaji jota en mitenkään muista nimeltä. En ole koskaan ollut mikään kova viherpeukalo, mutta tähän tulee nyt muutos kun omistan oman kukkapenkin. Meidän pihalla on myös joitain ihme puskia (näyttävät todella huonoilta) jotka me mitä suurimmalla todennäköisyydella otetaan pois. Pitäisi myös kehitellä jotain millä saataisi enemmän peittävyyttä naapureiden pihoille. Sehän tässä rivari asumisessa on ihan hanurista, kun naapuri näkee suoraan omalle puolelle, mutta silti tämä on ihanampaa asumista kuin kerrostalossa.


Kesä on oikeasti tulossa. Mun kukkapenkin on jo kerennyt valtaamaan joukko muurahaisia. Ostoslistalle RAID. Ei noi murkut mua häiritse vaan tuo seuraava asukki...


Joku hiton spaideri on tehnyt talven aikana lumen alle itselleen oikeen valtakunnan ja tuhonnut seiteillään myös osan nurmikkoa. Yök ku noi on kamalia. Onneksi yksilö ei tullut ulos pesästään tai mä olisin hakannut sen pesismailalla hengiltä ja juossut sen jälkeen kilsan päähän piiloon. Saman efektin mussa aiheuttaa ampparit. Tää tyttö juoksee ainakin miljoonaa karkuun. Mua ei ole koskaan pistänyt ampiainen ja toivon (*koputtaa puuta*) ettei ikinä pistäkään. Jos nyt ihan oikein muistan niin siskoni on kovin allerginen niille ja samahan voi sitten olla myös mulla. Mutta jos teillä on hyviä konsteja päästä mököistä eroon niin täällä otetaan mielellään neuvoja vastaan.


Näiden kukkien nimi mulla on hukassa. Perennoja? Eeeiii... Hmmm... Jotain pikkuisia näistä tulee.. Kunhan nää puhkee kukkaan niin joku fiksu voi sitten mulle kertoa niiden lajin.


Tässä kuvassa näkyy tuon hämäkäkin tekemä valtakunta. Luulin ensin, että ruoho olisi mennyt homeeseen, mutta lähemmin tarkasteltuna tuo on oikeasti seittiä. Minähän en tiennyt, että ne petolliset kahdeksanjalkaiset ovat hereillä talvisinkin. Mä en kyllä tiedä niistä juuri yhtään mitään. Vielä on meillä aika paljon luntakin, mutta tuo on sulanut ihan kauhealla vauhdilla pois. Ja jos viikonlopuksi on luvattu tosiaan enemmän lämmintä, niin eiköhän nuokin tuosta lähde.


Oli ihan pakko ostaa myös ruukku narsisseja, vaikka niitä kasvaakin tuolla takapihalla. Nämäkin voi sitten siirtää tuonne penkkiin. Äidille kävi hassusti sen istutusten kanssa. Joku nelijalkainen vipeltäjä oli talven aikana käynyt syömässä kaikki hänen istuttamat sipulit. Myyrä on kyllä nähty elävän heidän takapihalla ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä on myös vastuussa sipuleiden häviämisestä. Voro! :D



kuvat: Janet

Mun oli ihan pakko tulla esittelemään mun ihana pärräilykypärä. Halusin muokata sitä hieman enemmän omannäköiseksi ja pistää vähän bligblingiä :) Mä olisin kaikista mieluiten halunnut pinkin kypärän, mutta parempi semmoinen mikä kelpaa ihan minkä tahansa värisen prätkän kanssa. Mehän ei ajateltu ikuisesti pitää tuota yhtä ja samaa pyörää. Vielä on melkosen vilpoista ajella, mutta niiiiiin kivaa se on.

Oikein mukavaa päivää kaikille ja niitä ökkömökköjen karkoitus neuvoja otetaan mielellään vastaan :)

You Might Also Like

4 kommenttia

  1. Oi, onpa teidän pihalla jo kevät pitkällä! Meillä nurmialueet on lähes täysin lumen peitossa vielä :( Eikä siellä sen puoleen kyllä kasvakkaan mitään (paitsi se nurmikko, tai sammal :D), kukkapenkkiä oo ollenkaan :(
    Aika pähee kypärä ;) Ois kyllä varmaan aika ihana istuskella kyydissä..

    VastaaPoista
  2. Suosittelen joskus kokeilemaan jos tilaisuus tulee (siis kyytiin pääsy) Mä olen ihan koukussa :D

    Eikö sun lumen raijaaminen puolelta toiselle ole auttanut sitä sulamaan nopeammin? Voi kökkö lumi. Toivotaan, että nyt viikonloppuna säkin pääsisit suurimmasta lumesta eroon ku on luvattu sitä lämmintä keliä :) Tai sit oikeesti pitää jo harkita lumen syömistä :D

    VastaaPoista
  3. On se auttanut, mut en tonne nurmikolle vielä oo menny rehkimään, noita isoja kasoja vaan heitellyt pienemmäks :D Mut toivottavast niistä pian pääsee eroon :)

    VastaaPoista
  4. Kyllä me päästää pian eroon näistä lumista. Ihan pakko, mä halua jo pian vihreän nurmen ja puihin lehdet. :D

    VastaaPoista