Kirjasuositus - KonMari

keskiviikkona, lokakuuta 12, 2016

Mä olen teille jo muistaakseni Siis oikeasti, musta tuntuu etten muista enää mitään. Oma pääkin jäisi varmaan matkan varrelle, jos ei roikkuisi tuossa mukana. kertonut, että mulla alkaa kunnon urakka, kun mammalomalle jään. No jos en ole kertonut, niin kerrataas vielä. Mulla olisi tosiaan vakaana aikomuksena ehtiä käydä ennen poitsun syntymää koko kämppä läpi ja heittää mäkeen kaiken maailman turhat romut. Ja tietysti nyt kun tuo remontti on tuossa vielä menossa, niin tämä projekti voisi olla helpompi toteuttaakin. Kaikkia huonekaluja pitää siirrellä, niin samalla sitten uudelleen järjestelyssä voisi käydä kaikki tavaratkin läpi. Ja mä todella haluaisin ehtiä tekemään tämän ennen pojan tuloa. Sitten voi olla meinaan aika haastavaa tehdä mitään. Toivon kyllä todella, että poika olisi rauhallinen ja helppo lapsi, mutta toiveessahan on hyvä elää :D

Mä olen aina rakastanut järjestellä kaappeja ja jokaisella tavaralla pitää olla oma paikkansa. Muistan tämän jo lapsuudestani asti, että tykkäsin järjestellä koulupöytääni ja aina tavarat olivat omilla paikoillaan. Pakko myöntää, että joskus imurointi tai pölyjen pyyhkiminen saattaa jäädä ja unohtua muutamaksi päiväksi eikä se saa mua raivon partaalle. Se, jos tavarat ovat väärässä paikassa saa mut oikeasti ärsyyntymään. Olen mä onneksi tässä vuosien varrella hieman oppinut hillitsemään tuota tunetta, sillä me ollaan tässä asiassa vähän eri maata Niksun kanssa :D Minä olen se, joka aina käy siirtelemässä tavarat paikoilleen toisen niitä siirrellessä :D On pakko ollut oppia hillitsemään itseäni tässä siis ;) Onneksi me ollaan löydetty melko hyvin se yhteinen kultainen keskitie tässä hommassa. Mä olen silti vakaasti päättänyt, että aion vielä koulia Niksusta yhtä hyvän järjestelijän ;)


Mutta mistä nyt tällainen hinku tähän koko kodin järjestelmiseen oikein tuli? Tunne on kytenyt mulla kyllä pidemmän aikaa jo takaraivossa, mutta viimeisen niitin arkkuun naulasi kuitenkin Marie Kondon KonMari-kirja. Kävin ihanaisella kolleegallani Annilla kylässä ja näin hänellä tämän kirjan pöydällä. Mun oli pakko saada se lainaksi ja kirja lopulta istutti mun päähän tämän koko kodin siivouksen. Että nyt se olis sitten tehtävä. Kirjassa on hyvin paljon kyllä sellaista tietoa, mitä olen itsekin jo tässä vuosien aikana ymmärtänyt, mutta kyllä sain silti imettyä sieltä vielä vaan lisää informaatiota ja sitä inspiraatiota koko hommaan ja sen jatkuvuuteen. Yritin luetuttaa kirjaa Niksullakin, mutta se kyllä tyrmättiin ennen ensimmäisiä lauseitakaan. No, minä sain kyllä imettyä itseeni infoa meidän molempien edestä.

Jos siis pidät siivoamisesta, tämä kirja antaa sinulle oivalluksia. Jos taas siivous ja varsinkin tavarapaljous on ongelmasi, voisin todellakin suositella tätä kirjaa luettavaksi. Itse olen monia KonMarin suosittelemia tapoja noudattanut jo vuosia ihan omasta takaa, joten oli ihan kiva huomata, etten nyt ihan hullu tässä siivousasiassa ole :D Me ollaan Niksun kanssa molemmat todella hyviä haalimaan kaikkea tavaraa, vaikka ei todellakaan tarvittaisi, joten tästä kirjasta oli itselleni suuri apu vielä sen oivaltamiseksi. Hommaa tulee siis olemaan paljon, kun pääseen kunnon suursiivouksen vihdoin aloittamaan. Eniten mua vaan huolettaa, että ehdinkö tehdä kaiken ennen pojan syntymää :D Joo, ei yhtään vimetingassa hommia tehdä.


Nyt on tosiaan siivousinspiraatio korkeimmillaan ja pesänrakennusvietti ihan tapissa. Vielä kun saisi tän väsymyksen peitottua, että sais jotain hommiakin tehtyä, niin asiat alkais rullaa. Onneksi Niksu hoitaa meillä nuo remonttiosuudet, että mä pääsen sitten siihen sisustushommaan :)

Mutta onkos teistä kuinka moni lukenut KonMaria? Mitä te tykkäsitte?

You Might Also Like

5 kommenttia

  1. Voi hitsit, munkin on varmaan pakko tää lukea! En vaan oo raskinu ostaa tätä, mutta josko jotakin muuta kautta tämän saisi käsiin... Olen nimittäin sitä onnellisempi, mitä vähemmän tavaraa mulla on. (Kaikkia kosmetiikkajuttujakin voi olla vain yks kerrallaan, toki seuraava voi olla odottamassa, mutta entinen pitää käyttää loppuun!) Inhoan ylitsepursuavia roinalaatikoita, joita kuljetellaan asunnosta asuntoon mukana vain, kun ei raski laittaa poiskaan.

    VastaaPoista
  2. Mä oon lukenut Konmarin, joskin näin järjestelmällisenä ja siistinä minimalistina en kauheasti saanut kirjasta irti. Ja noh... metodi varmasti on monille haalijoille hyödyllinen, mutta siitä olisi varmasti voinut kirjoittaa myös hyvän kirjan. Tuota lukiessa tuntui, että kirjan on kirjoittanut lapsi ja lukeminen oli oikeasti aika tuskaista, kun kirja oli yksinkertaisesti huono. :/

    VastaaPoista
  3. Mua ahistaa toi kirja niiiin paljon, etten varmasti pystyis sitä lukemaan. Itsehän olen sitä "hallittu kaaos" tyyppiä ja tosiaan tavaraa on monin paikoin liikaakin. Aika ajoin kyllä käy läpi kaikki kaapit ja laatikot (itseasiassa oon nyt taas urakkaa alottelemassa, kun tässä tätä vapaa-aikaa on nyt yllättäen siunautunut), mutta mua vaan ahistaa se että jos lukisin ton ja heittäsin vaan niin paljon pois. Tää on kuitenkin osa minua ja tavallaan tykkään siitä "kodikkuudesta" ettei ihan ole pelkkää tyhjää kliiniä pintaa.
    Onneks kuitenkin pystyn luopumaan tavaroista, et ei mee ihan himohamstraajatasolle, vaikka meitä kaks samanlaista samassa taloudessa onkin :D

    VastaaPoista
  4. Blogissani on sulle tunnustus :) <3 laitathan hyvän kiertoon omassasi <3

    VastaaPoista
  5. Luin kirjan pari viikkoa sitten ja koin kyllä melkoisen valaistuksen. Mielestäni meillä ei ole paljon tavaraa, mutta kirjan luettuani aloin katsella ympärilleni kriittisin silmin ja huomasin, että kyllä täällä karsittavaa riittää. Aloitin vaatekaapistani ja heivasin sieltä tosi paljon "pirskahtelemattomia" vaatteita ja asusteita pois. Samoin kylppärin olen jo marittanut ja tänään aloitin keittiötä. En pysty ajanpuutteen takia noudattamaan kirjan järjestystä niin orjallisesti, kun pitää töissäkin käydä ja vapaa-aika kuluu lasten takia jalkapallokentän reunalla.Mielestäni kirjan paras ohje oli pystyviikkaus, sen avulla sain paljon lisätilaa vaatekaappiin samoin kun pyyhe-ja liinavaatekomeroon. Suosittelen liittymään Facebookin Konmari-ryhmään, sieltä saa hyviä vinkkejä.
    Terveisin toinen aloitteleva konmaristi

    VastaaPoista