Pillereiden lopetus

torstaina, syyskuuta 17, 2015

Voi mikä joulu- ja sisustusinto mulle kuulkaas iski eilen. Pääsin tutustuman Tammer-tukun tilaisuudessa joulun uutuuksiin ja ihaniin keittiö, sauna sekä sisustusjuttuihin. Meinattiin muutaman muun bloggaajakollegan kanssa menä ihan sekaisin niistä kaikista ihanuuksista ja rahaakin lopulta piti kuluttaa niihin ihanuuksiin. Olin vasta niin myöhään illalla kotosalla, etten enää ehtinyt saati jaksanut tulla bloggailemaan. Tilaisuudesta tulette kyllä kuulemaan vielä ihan omassa postauksessaan :)



Nyt on tiedossa ehkä aika intiimi postaus, mutta mun tekee mieli päästä kertomaan tästä. Te olette meinaan olleet tietoisia mun iho-ongelmista ja olen tainnut mainita siitäkin, että mun iho-ongelmat puhkesivat e-pillereiden vaihdon jälkeen tässä noin vuosi sitten. Mä olen teini-ikäisestä asti syönyt e-pillereitä ja hain ne alunperin kovien kuukautiskipujen sekä pahaksi puhjenneen aknen takia. Koulun terkkari suositteli hakeutumaan lääkärille, joka oli sitä mieltä. että pillerit voisivat tuoda mulle helpotuksen molempiin vaivoihin. Ja näinhän se oli. Mun iho alkoi rauhoittumaan ja voisin sanoa sen olleen jopa kohtuu hyvässä kunnossa. Kuukautiskivut hävisivät olemattomiksi. Sain vain kaupanpäällisiksi erittäin kovasti heittelevän mielialan sekä jäätävän kovat migreenit. Tai siis enhän mä vielä silloin nuorena tiennyt, että nämä vaivat johtuivat pillereistä. Söin Yasmin e-pillereitä vuosia, siis todellakin vuosia. En enää muista edes kuinka monta. Kuukautiset tulivat ihan tunnin tarkkuudella ja tiesin aika tarkalleen milloin ne myös loppuisivat. Elämä oli sen osalta todella helppoa. Mutta joka ikinen vuotoviikko oli mulle ihan tuskaa. Mulla oli niin kipeä pää, että oksentaminen oli harvase kerta aivan lähellä tai jopa tulikin. Olin todella monesti sairaslomalla pääkivun takia ja en kyennyt tekemään muuta kuin makaamaan ja vedin buranaa kuin karkkia. Ja tätä todella kesti monta vuotta. Olen kärsinyt migreenistä lapsesta saakka, joten oletimme sen vain pahentuneen iän myötä. Kukaan gynekologi tai muu tapaamani lääkäri ei ottanut kipujani koskaan kovin vakavasti. Migreenihän se vaan on.

Viitisen vuotta sitten muutettiin paikkakunnalta toiselle ja toki samalla vaihtui perheneuvolakin. Ensimmäistä kertaa kuulin, että minulle ei enä suostuttaisi määräämään Yasmineja pääkipujen takia. Oli kuulemma tullut jotain säädöksiä, että migreenipotilaille ei saisi yhdistelmäpillereitä aivoveritulpan takia enää määrätä. Olin kauhuissani, kauhuissani kahdesta asiasta. En tietysti tahtoisi leikkiä hengelläni, mutta samaan aikaan pelkäsin ihan tuhottoman paljon, mitä kasvoilleni tapahtuisi. Jankutin lääkärille pitkään vastaan, etten tahtoisi vaihtaa pillereitä ja päädyimme kompromissiin, että söisin vähemmän estrogeeniä sisältäviä Yasminelle pillereitä. Muuten kovin samanlaiset kuin Yasminit, mutta hormonin määrä pienempi. Ehdin kolmisen vuotta syödä Yasminelleja. Pääkivut rauhoittuivat hieman, samoin mieliala. Olin välillä erittäin räjähdysherkkä, välillä itkin ja koin kaikki tunteet laidasta laitaan ihan järkyttävän kovina. Yasminin aikaan varsinkin, Yasminellella ehkä se siis helpottui. Kasvot pysyivät vielä ihan hyvässä kunnossa, mutta sen kolmen vuoden jälkeen gynekologi sanoi, ettei mulla ole enää mitään mahdollisuuksia saada yhdistelmäpillereitä päänsärkyjeni vuoksi. Mullahan oli puoli vuota kestänyt päänsärkya ja mut laitettiin magneettikuviinkin. Niistä ei tosin löytynyt mitään pahaa. Oli aika sanoa hyvästit myös Yasminellelle.


Voi mikä huoli mulle tuli. Olin aika varma, ettei tästä hyvää seuraisi. Nyt mulle määrättiin minipilleri Cerazette, pilleri joka ei sisällä lainkaan estrogeeniä. Lääkäri varoitteli, että voi hyvinkin kestää puoli vuotta, ennen kuin tiedetään sopiiko pilleri minulle. Hommahan alkoi heti tuntua huonolta. Ensimmäisen kaksi ja puoli kuukautta vuodin. Vuotoa tuli paljon ja siinä ajassa olin jo ihan varma, että vuotaisin kuiviin. Kävin mittauttamassa hemoglobiinin, sepä olikin 156. Ei siis huonot veriarvot lainkaan. Samalla tehtiin vähän isompi tutkimus ja ultrattiin paikat. Mitään erikoista ei löytynyt. Pillereiden syöntiä suositeltiin vaan jatkamaan ja kokeilemaan vähintään sen puoli vuotta. Sitten tuli se mitä olin pelännyt eniten. Akne palasi. Mun kasvot näyttivät kuin sodassa olleelta ja mulle tuli niin kipeitä ja isoja paiseita, etten voinut kuin itkeä. Mun valmiiksi huono itsetunto karisi olemattomiin ja inhottava kutka ja kipu kasvoissa häiritsi ulkonäön lisäksi. Ja se vuotaminen. Se tuli milloin sattui. Jopa tuntien sisään saattoi tulla suuria muutoksia. Pari päivää saattoi olla vuotamatta ja sitten taas kuukausi putkeen. Aloin olla oikeasti niin loppu. Niksu samoin. Ei kuulemma ole kiva katsoa kun toinen vaan kärsii. Jos jotain hyvää tästä Cerazetteen vaihdosta pitäisi löytää, niin mun päänsäryt katosivat lähes kokonaan. Nyt niitä tulee enää harvakseltaa silloin tällöin. Mieliala on tasoittunut aika hyvin tai ainakin luulen niin. Enhän mä ole ollut omilla hormoneillani kuin vuosia sitten viimeksi.

Lähes kaksi vuotta jaksoin katsoa tätä ihme vuotamista ja kasvojen huonoa ihoa. Niksu kuunteli purnaamistani ja oli jo muutaman kerran tokaissut, että pitäisikö lopettaa pillerit kokonaan. Eihän niistä tuntunut olevan muuta hyötyä kuin ehkäisy. Jos nyt rehellisesti saa sanoa, niin pelkkä ainainen vuotaminenkin hoitaa saman asian. Niksuhan sen lopullisen päätöksen sitten teki ja käski mun lopettaa pillerit kokonaan. Ihan oman hyvinvointini vuoksi. Ei ole järkevää kiusata kehoa jatkuvalla vuotamisella. Ja niin tein. Viime lauantaina söin viimeisen pillerin ja nyt olen ollut muutaman päivän ilman mitään pillereitä. Jännittää.


Nyt mua vasta pelottaakin, mitä kroppa sanoo tästä täysin lisähormonittomasta elämästä. Mitä kasvoilleni tapahtuu? Millaiseksi mun mieliala menee? Millaiseksi vuoto tulee? Miten tässä oikein käy? No, ehdin olla maanantaista keskiviikkoon vuotamatta ja tänään aamulla mulla alkoi alavatsa kramppaamaan oikein urakalla. Heti perään alkoi vuoto. Olen ollut myös itkuherkkä. Äiti ja käly rauhoitteli, kroppa alkaa nyt hakemaan sitä omaa paikkaansa. Nyt sitten vain kuulostellaan miten tästä homma etenee. Oikeastaan olen ihan tyytyväinen tähän päätökseen. Mitä hyötyä syödä pillereitä, jos vaivoja on niin paljon? Nyt on tilanne siis tämä ja ajattelin päivitellä teille jossain vaiheessa, miten tilanne on edennyt. Onko fiilis mikä lopettamisen jälkeen ollut.

Jännittävän pelottavia aikoja siis tiedossa. 

You Might Also Like

27 kommenttia

  1. Huh huh.. Ihan hengästyi tätä lukiessa.. Monta halausta! ❤️❤️❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jenna ihana ♥ Vielä täällä kovasti jännitän, mitä kasvoille tapahtuu :/

      Poista
  2. Olipa hyvä kirjoitus!
    Minä olen syönyt viimeiset 20 vuotta Femoden-pillereitä ja luulin että ne sopivat ihan hyvin. Migreeni diagnosoitiin joitakin vuosia sitten, mihin sain Migard-täsmälääkityksen. Migreenit tulivat pääasiassa lihasjumien yhteydessä ja välillä näitä tuntui olevan tämän tästä. Pillereillä minulla oli aina täsmälliset kuukautiset ja iho todella hyvässä kunnossa.
    Viimeisen vuoden aikana kuukautisissa ilmeni poikkeavuuksia, migreeneitä oli todella paljon ja mielialanikin heitteli tämän tästä. Lopulta tein toukokuussa päätöksen, että jätän ne pois.

    Jätin kesken liuskan ja jo muutaman päivän päästä tuli runsas vuoto. Sitten meni 2-3 viikkoa ja seuraava vuoto. Viikko jättämisen jälkeen olin suoranainen peto. Ihmettelin itsekin, miten olin niin äärimmäisen hermostunut ja vihainen. Se kiukun tunne sisällä kauhistutti itseäkin. Yleensä en hermostu turhasta, niin silloin olin aivan kauhea. Lisäksi minulla oli toista viikkoa aivan selvät raskausoireet oksentamista lukuunottamatta, mutta pahoinvointia, nännikipuja, nippailuja, herkkyyttä... ihan kaikkea.

    Kuukauden päästä tilanne alkoi kaikinpuolin tasaantumaan ja oireetkin hävisivät. Tässä nyt kuukausien aikana (4kk) iho on palautunut jälleen suht sileäksi ja kuulaaksi. Samoin rasvoittuminen on vähentynyt niin ihossa kuin hiuksissa. Mieliala on tasaantunut todella tasaiseksi ja olen miettinyt, että tällainenko todella olenkin! :)
    Ja mikä parasta, ainoatakaan migreeniä ei ole ollut toukokuun jälkeen!!! Olen syönyt koko aikana yhteensä 10kpl buranaa ja ensimmäisen 6viikon aikana en ottanut yhtään mitään lääkkeitä, koska ei tarvinnut!

    Hartiajumit ovat hellittäneet selvästi. Vaikka ovat jumissa, päätä ei säre eikä tule migreeniä. Piilolinssit sopivat paljon paremmin silmilleni, eivätkä hierrä... kaikenlainen elämänilo ja onnellisuus on palanut elämääni.

    Olen päättänyt, etten enää koskaan ala syömään pillereitä. Monta muutakin oiretta on poistunut, joita en tässä nyt muista. Migreeni kuitenkin suurin ja vaikuttavin. Luulin aina, että kivut ja vaivat johtuvat huonosta kunnostani ja mistä lie, mutta ilmeisesti suurin ongelma olikin pillereissä.

    Luulin, että ne sopivat minulle koska en tiennyt muuta.

    Iho-oireet ovat todella kamalat, tiedän sen. Lisäksi aloin käyttämään ME-tuotteita, jotka ovat luonnontuotteita. Liekö tälläkin osa vaikutus parantuneeseen ihooni.

    Tsemppiä sinullekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anne tuhannesti kommentistasi! Ihana kuulla muidenkin kokemuksia ♥ Sitä ihanaa oloa odotellessa täälläkin. Päivittelen kyllä sitten jossain vaiheessa, mikä tilanne on. :)

      Poista
  3. Voi että, ihan sääliksi käy kun luki :( Itseasiassa mulla oli käytössä pillerit missä on kaikista vähiten hormonia mitä voi saada, Melianet. Ja ne kyllä sopi ihan ok:sti. Mut sitä ennen mulla oli Yasminellet muistaakseni ja se olo oli kauhea! Olin jatkuvasti huonolla tuulella, sen jälkeen vaihdoin Melianet ja niitä käytin. Kaverilla on paha migreeni, muistaakseni myös ehkäisykapseli voi sopia migreenistä kärsivälle, samoin hormonikierukka, jota saa myös ei-synnyttäjillekin. Toivottavasti pääset tasapainoon mitä teet, varmaan aika rasittavaa pidemmän päälle, mikäli joutuu stressaamaan noita asioita. Tsemppiä, kun hormonit heittelee <3 Inhaa mitä me naiset joudutaankaan kokemaan... Toivotaan että ei nyt kauhean pahoja oireita ala sulla tulemaan <3 Kaikkea hyvää viikkoosi kivun sijaan!

    Terkuin Noora

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, gynekologin kanssa puhuttiin noista kapseleista ja kierukasta. Tilanne on vaan se, että niissä on kuulemma sama vaikuttava aine kuin tuossa käyttämässäni minipillerissä, että kuinka suuri todennäköisyys, että nekään sopisivat... :/ No katsotaan nyt ainakin tovi näin. On tää naisena olo välillä niin haastavaa :D
      Ihanaa viikkoa sinullekin Noora ihana ♥

      Poista
  4. ♡♡♡♡♡ pus muru♡♡♡♡♡
    -Skeit-

    VastaaPoista
  5. Kamalaa :/ nuo on ikäviä juttuja ja mietin aina että ymmärtääkö miehet miten naiset joutuu kärsimään. Joskus olen pilsuja syönyt mutta lihottivat eikä sopineet yhtään. Olin sitten vuosia syömättä.
    Sitten tuli endo ja sen hoitoon sain Nuvaringin. Lihotti alussa vähän ja tuli pahat mielialanvaihtelut. Mutta nyt oireet on helpottaneet ja rengas on ihan ok. Ilman sitä endokivut haittaa jopa työssäkäyntiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mustakin tuntuu, ettei nuo armaat miehet taida aina ihan ymmärtää, että tää naisena olo on oikeasti välillä aika rastaksta :D
      Oivoi, sulla on tuokin vaiva :( Todella kurjaa. Onneksi sinulla tuo rengas on auttanut :)

      Poista
  6. Tsemppiä kovasti! <3 Kun aikanani lopetin, naama räjähti täysin käsiin ja kosmetologi sanoi, että hae antibioottikuuri, iho on niin kauheassa kunnossa. No, en hakenut ja noin 3-4kk lopettamisen jälkeen iho oli ihan normaali. Hammasta purren vaan pahimman yli jos näin käy! Pikkuhiljaa aloin nauttia elämästä paljon enemmän, en enää itkeskellyt ja olen ollut paljon positiivisempi ja onnellisempi ihminen. Vähänkö harmittaa näin jälkikäteen, että olin niin alakuloinen koko nuoruuden, enkä tajunnut mistä se johtuu. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin ajattelin nyt katsoa vähintään varmaan sen puoli vuotta, mihin kuntoon kavojen iho menee. Yksi antibioottikuuri kun on tässä jo takana, niin en kyllä missään nimessä halua toista. Vain, jos puolenkaan vuoden jälkeen ei näy helpotusta. Mutta joo, samaa mieltä. Harmittaa, jos nuoruus meni kökössä olossa ihan vaan pillereiden takia suurimmaksi osaksi. Mielialojen vaihtelu oli kamalaa. Mutta nyt odotan pelokkaan jännittyneenä, mihin tää tästä vielä muuttuu :D

      Poista
  7. Mulla on nyt menossa kolmas(kai) viikko ja iho on vielä ok, mut menkat tuli rytinällä. Huh hellettä. Ja toi itkuherkkyys. Sen mäkin tunnistan. Tosin nyt on muutenkin asiat niin että itkettäis ehkä pillereiden kanssakin. Tiedä häntä. Mut mä toivon parasta sulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi muru, paljon haleja sulle ♥ Toivottavasti olosi helpottaa ja asiat varsinkin :'( Sun innoittamana vähän uskaltauduinkin lopulta lopettamaa pilsut :)

      Poista
  8. Hurjasti tsemppiä! ♥
    Keho voi todellakin etsiä sitä "normaalitilaa" hyvän aikaa.. Minä saan vasta ens kuun lopussa tän kapselin pois ja jännään jo valmiiksi, mitä keinohormoniton kroppa sanoo :'D Mielialoihin kun mulla vaikuttaa nuo tosi paljon..

    VastaaPoista
  9. Voi miten olet saanut kärsiä näiden asioiden merkeissä. :( Itse söin vuosia diane nova-pillereitä, ja sain jonkun kuningasajatuksen vuosi sitten keväällä, että haluan aloittaa hormonittoman elämän...Kului noin viikko lopettamisesta, ja naama räjähti kirjaimellisesti ja jopa hiukset rasvoittui päivässä!! Olin niin kauhuissani, ennen sain pestä pari x viikossa hiukset, ja iho oli hyvä.. Jaksoin sitä murehtimista ja mielipahaa sen kesän, ja mullehan ei myöskään tullut kuukautisia lainkaan sinä kesänä , muuta kuin sen kerran mitä lopettamisen jälkeen tuli. Syksyllä hain taas uuden reseptin pillereihin, ja parin viikon päästä naama rauhoittui kuin seinään ja hiusten rasvaisuus loppui. Tarvii sanoa, että jotenkin tulee mieleen että olen "pilannut" mun hormonitoiminnan noilla pillereillä, sillä joskus kun pillereiden lopetus on väistämättä edessä, joudun uudestaan siihen huonon ihon ja siitä aiheutuvan mielipahan/huonon itsetunnon kierteeseen.. :( Kyllä naisena olo on vaikeaa! :D Kovasti tsemppiä sulle, ja toivotaan että sulla helppais pian kaikki oireet ym! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos muru ♥ Käsittääkseni Diane novatkin on aika vahvoja pillereitä. Mä kun olen asteittain tullut alaspäin tässä hormonin määrässä, josko tää olis toivottavasti vähän helpompaa. Joskin huomasin saman, hiukset rasvoittuu paljon nopeammin kuin ennen . Ihan mälsää :( Ja tää iho, sen kuntoa tarkkailen joka päivä suurennuslasilla. Tuntuu, että huonommaksi menee :(
      Mutta on tää naisena olo välillä ihan syvältä :D Kiitos muru tsempeistä, palaan jossain vaiheessa päivittelemään tilannetta :)

      Poista
  10. Voi, oikein iso *voimahali* teleportattuna täältä. Itsehän jouduin aloittamaan pillerin 13-vuotiaana sen vuoksi, että luonnostaan vuosin kuukauden putkeen, sitten parin päivän tauko ja koko homma uudestaan, yli vuoden putkeen. Kun yritin lopettaa pillereiden käytön, aikuisiällä, koko homma alkoi uudestaan. Olen itsekin miettinyt välillä, millaista olisi olla täysin ilman pillereitä, koska mulla on mielialan kanssa ongelmia, ahdistushäiriö yms. Saattavat johtua lisähormoneista tai olla johtumatta. Voipi olla, etten kuitenkaan koskaan rohkaistu kokeilemaan. Voimia sinulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, halit otettu ilolla vastaan ♥
      Oivoi, on sullakin ollut kyllä iso murhe :( Ihan kamalaa. Isot voimahalit sinnekin! ♥♥

      Poista
  11. Kiitos tästä! "Kiva" lukea tällaisistakin vähän henkilökohtaisemmista aiheista tai no en tiedä onko henkilökohtaisuus se asia, miksi näistä ei yleensä kirjoitella vai se, että halutaan keskittyä uusiin laukkuihin ja muuhun kivaan :D Mullakin on vaikka millaisia kokemuksia e-pillereistä ja nyt oon useamman vuoden syönyt Yazia, joka tuntuu olevan oikein sopiva mulle. Mulla on migreeni (auraton eli ei oo pillereillä merkitystä) ja kokeilin keväästä eri pillereitä josko se ois helpottanu migreeniä.. Enpä huomannu muuta eroa kuin sen, että iho meni huonoon kuntoon :D Nyt oon useamman kuukauden syönyt tätä vanhaa, tuttua ja turvallista Yazia ja iho on palannut hyväksi mitä nyt rasvoittuu vieläkin herkemmin kuin ennen tuota kevään pillerikokeilua.. Mulla on tosin ollut nuorempana niin paha akne, että en hirveästi hätkähtäny vaikka iho menikin nyt aika huonoon kuntoon, musta se oli jotenkin vain hauskaa vaikka pinnan alla mua huolettikin, että eikai tää vaan voi jäädä tällaiseksi :D Toivottavasti sun vaivat häipyis nyt noiden lopettamisen myötä! Moni on ainakin kertonut vain hyvää pillereiden lopettamisen jälkeen :) Pst tässä muuten vielä postaus, jossa näkyy kuvia siitä aknesta - jos tois sulle vähän lohtua! Nyt iho on kuitenkin aivan täysin silonen :) Jotenkin tuon kokemuksen jälkeen jaksan ainakin itse uskoa siihen, että kyllä iho-ongelmista aina selvitään! Itse ainakin ja onneksi yleensä muutkin :) http://annieveliinaa.blogspot.fi/2012/10/jarkyttavat-ihokuvat-muutaman-vuoden.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentistasi ♥
      Kai tää vaan tuntuu niin henkilökohtaiselta jutulta, että tuntui aluksi vaikealta lähteä julkaisemaan, mutta onneksi kirjoitin. Te olette niin ihanasti ottaneet tän vastaan :)
      Kiitos tuosta linkistä! Heti jäinkin lukijaksi ja voi murunen, olet säkin ihosi kanssa joutunut kärsimään :( Nyt olet kuitenkin niin upea, etten ehkä kestä ♥

      Poista
  12. Tsemppiä. Käytin kanssa Yasminea useamman vuoden. Lopettamisen seurauksena iho räjähti ja hiuksia tippui. Mutta tää vaihe oli noin reippaan puoli vuotta ja sitten sain takas hyvän ihon ja pää on täynnä uutta hiusta;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kans odotan sitä maagista puolta vuotta. Josko siihen mennessä tietää, mikä tilanne on :)
      Ja kiitos kovasti tsempeistä ♥

      Poista
  13. Sulle sopisi ehkäisyyn kuparikierukka, jossa ei ole siis mitään hormonia. :) (Olen lääkäri)

    VastaaPoista