Pihamaalla kasvaa

tiistaina, heinäkuuta 10, 2012

Mikä ihmeen kumma mun unia vaivaa? Mä heräsin ihan järkyttävästä unesta päikkäreiltä. Tyyny märkänä, ei kuolasta kylläkään vaan kyynelistä. Ja taas sitä samaa, että menettäisin yhden läheisimmistäni. Eihän nää ole mitään enne-unia...eihän? Uni oli taas kerran niin todenmukainen, että herättyäni olin vähän aikaa ihan hukassa. Mä jo ajattelin unen ja valveen rajamailla, että miten jaksan blogiinkaan kirjoittaa näin raskaista asioista. Onneksi se oli vain unta! Pitää vielä varmistaa, että unessa menetetyllä rakkaallani ei ole mitään hätää. Yöh, nää ei ole kivoja. Toivottavasti ensi yönä saisin jo nukkua levollisesti. Kenties jotain stressiä ilmassa ja purkautuu näin...? Tiedä häntä. Kesälomaa kaipaan kyllä jo auttamattomasti. Vielä pari viikkoa.


Mutta nyt vähän mukavempiin asioihin. Eilen tosiaan kylään saapui Niksun perhe ja "anoppi" toi mulle tuliaisina kesäkukkia. Kävin ne istuttamassa tuonne rutikuivaan penkkiin ja toivon niiden selviytyvän siellä. Tietenkin välillä kastellen.






Eipä kyllä mitään hajua, mitä kukkasia nämä ovat, mutta nättejä kylläkin. Ihana saada vähän väriä tuonne vallitsevan vihreyden keskelle. Nii, ja vihreetä siellä kyllä on. Mitä ihmeen kasvuhormoneja joku on käynyt heittelemässä mun viljelylaatikoihin?





Kattokaa nyt! Ihan tajuttoman kokoiset varret on kasvanut niin perunoille kuin sipulillekin. Toivotaan, että kasvua on tapahtunut myös siellä mullan alla, etten saa hämmästellä pelkkiä jättiläisvarsia. Sipulin varret kyllä maistuu hyvälle ja Niksukin on käynyt sieltä välillä napsimassa parempiin suihin, mutta milloin olisi aika nauttia siitä odotetusta sadosta? Milloin nuo siis voi nostaa penkistä? Syksyllä? Äiti muisteli, että perunan pitää ainakin kukkia ennen nostoa. Mähän olen tässä asiassa kuitenkin melko kaupunkilainen, vaikkakin kaikki lapsuuteni/nuoruuteni kesät maalla vietinkin. Miksi sitä nostoaikaa en ole silloin painanut mieleensä? :D Tainnu olla leikit ja elukat paljon tärkeämpiä. Kuitenkin haikeudella muistelen mummon kanssa kitkettyjä kasvimaita <3

Loppuun vielä kuva vastaavasta työnjohtajavalvojasta.

kuvat: Janet

Tuo kirahvikaulainen työnjohtaja piti huolta, että työntekijä hoitaa hommat kunnolla. Piti haistella kukille tehdyt kuopat tarkasti ja ihmetellä jokaista liikettä. Olinkohan kenties jotenkin hukassa, kun niin piti vahtia :D

Nyt mä sitten tässä unisilminä mietin juoksulenkille lähtöä. Ei kukaan lähtis mukaan työntämään, ku nyt tuntuu lähtö ylivaikealta?

You Might Also Like

6 kommenttia

  1. Ikäviä tommoset unet :/ Välillä itsekin herää kamalasta unesta ja olo on tosi ahdistunut. Toivottavasti saat ensi yönä katsella mukavampia unia :)

    Jösses miten on kasvanu sun potut! En kyllä minäkään yhtään tiedä millon niitä pääsee syömään, nosta yksi ja kurkkaa mitä siellä on ;)

    Oranssi kukka on samettiruusu mutta tuon toisen nimeä en tiedä. Tutun näköinen kyllä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanos muuta! Ja kyllä sen yhden painajaisen sillontällön kestää, mut sit ku niitä joutuu kattelee joku unessa. No, toivotaan et viimeistään lomalla saan hyviä unia. :)

      No niin on kasvaneet! Ja jotenkin ihan hujauksessa. Mä en uskalla mennä nostelee, etten vaan pilaa mun pientä satoa. Odottelen ihan hirmuisesti, että pääsen maistelemaan noita :D

      Sameetiruusuksi tuota epäilinkin. Onneksi vahvistit tiedoksi ♥ Toinen vois ehkä olla joku verenpisara tms. Mä en niin kamalasti noita kesäkukkia ole koskaan ostellut, niin ei siksi mitään tietoa :D

      Poista
  2. Joo perunan pitää kukkia ennenkuin voi nostaa ja jos ne on tavallisia perunoita, eikä mitään varhaisperunaa, niin joskus loppukesästä ne varmaan alkaa olla syömäkokosia :) Tai riippuu minkä kokosia perunoita haluaa syödä :D Meillä kotona peruna nostettiin joskus elo-syyskuussa aina :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana, ku mulla on niin tietäviä lukijoita, että saan teiltä aina vahvistuksen mun epäilyihin. Eli nyt sit odotellaan kukintaa :) Ja ihan tavallisia perunoita mä sinne kyllä istutin, eli odotellaan vielä rauhassa. En vaan malttais odottaa :D

      Poista
  3. Voi harmi että nyt on painajaiset vallaanneet sun unet :(
    Mutta hei tuo työnjohtaja - onpa valkas poika!! :D Ihana ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä :/ Tuntuu, ettei kunnon unta saa edes nukuttua kun unet on niin raskaita. No viimeistään lomalla helpottanee :)

      <3 Tare oikein kuikuili tuossa aidan toiselle puolelle ja näyttää ihan luikulta pitkäkaulalta :D Se on kyllä sellainen vahtikoira <3

      Poista