Päivä 9 - Uskoni

keskiviikkona, marraskuuta 30, 2011

Miten tästä aloittaa kirjoittamaan.. Tää onkin melko vaikea aihe.

Minä uskon.
Minut on kastettu kirkkoon.
Olen evankelislutherilainen.
Olen kristitty. 

Ei ole ollut tapana kauheasti huudella uskostani, sillä jokainen saa minun puolestani uskoa mihin ja miten haluaa. Ei ole minun tuomittavissa kukaan ihminen ja jokainen tekee omat päätöksensä. Mä itse olen uskonut Jumalaan ja Jeesukseen, taivaaseen ja helvettiin, hyvään ja pahaan jo pienestä asti. Olen rukoillut iltarukouksia ja olen käynyt kirkossa. Näin vanhemmalla iällä se on vähentynyt, mutta uskoni on silti pysynyt. Olen saanut kristillisen kasvatuksen äidiltäni. Haluan myös papin aamenen naimisiin mentäessä. Raamattua en ole koskaan lukenut kokonaan, mutta sieltä löytyy silti lempi kohta.


Saarnaajan kirja 3. lukuKaikella on määräaika
1 Kaikella on määrähetkensä,
aikansa joka asialla taivaan alla.
2 Aika on syntyä
ja aika kuolla,
aika on istuttaa
ja aika repiä maasta,
3 aika surmata
ja aika parantaa,
aika on purkaa
ja aika rakentaa,
4 aika itkeä
ja aika nauraa,
aika on valittaa
ja aika tanssia,
5 aika heitellä kiviä
ja aika ne kerätä,
aika on syleillä
ja aika olla erossa,
6 aika etsiä
ja aika kadottaa,
aika on säilyttää
ja aika viskata menemään,
7 aika repäistä rikki
ja aika ommella yhteen,
aika olla vaiti
ja aika puhua,
8 aika rakastaa ja aika vihata, aika on sodalla ja aikansa rauhalla.
9 Mitä hyötyä on vaivannäöstä
sille, joka työtä tekee?
10 Olen katsellut kaikkea aherrusta,
jonka Jumala on antanut ihmisille
heidän rasituksekseen.
11 Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi
ja asettanut iäti jatkumaan,
mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja,
ei niiden alkua eikä loppua.
12 Minä oivalsin,
ettei ihmisellä ole muuta onnea
kuin iloita ja nauttia elämän hyvyydestä.
13 Mutta Jumalan lahja on sekin,
että ihminen saa vaivannäkönsä keskellä
syödä ja juoda ja nauttia elämän antimista.
14 Minä oivalsin,
että kaikki, minkä Jumala tekee,
pysyy ikuisesti.
Siihen ei ole lisäämistä
eikä siitä vähentämistä.
Jumala on niin tehnyt, että häntä pelättäisiin.
15 Mitä nyt on, sitä on ollut ennenkin, ja mitä vastedes on, sitäkin on ollut ennen. Jumala tuo esiin sen, minkä aika on vienyt.

kuva: google.fi

En tästä aiheesta enää sen enempää kirjoittele, sillä usko on jokaisen henkilökohtainen asia.
Kuitenkin mua kiinnostaisi, että mihin te uskotte vai uskotteko mihinkään?

You Might Also Like

3 kommenttia

  1. Mä oon evankelis luterilainen myös. Ripari on käyty ja joskus jouluna oon kirkossakin ollut + tietysti sukulaisten kaste-ja rippijuhlat ja häät sun muut. Mut täytyy kyllä sanoa että eipä tota tuu kamalasti ajateltua koko asiaa et uskooko vai ei.

    Mä luulen et tää on mulle enemmän kai sellainen vallitseva kulttuuri juttu. Ja kun koko muukin perhe nyt kuuluu kirkkoon niin...

    Sanotaanko nyt näin et en siis ajattele asiaa mut emmä kyllä kirkosta tavallaan "uskaltais " erotakkaan.

    VastaaPoista
  2. Milma: Mut jokainen tekeekin juuri niin kuin parhaalta tuntuu :) ja sun tapa on paras sulle :)

    VastaaPoista