Bullarna

keskiviikkona, helmikuuta 13, 2013

Pu-pu-pu pullava, pu-pu-pu pullava....

Omnom, nyt on laskiaspullat syöty ja vatsakin näyttää ihan pullataikinalta. Olin silti todella yllättynyt, kuinka hyviä ne olivat. Mä olen eläessäni tehnyt itse pullataikinan vissiin kolme kertaa ja yksi niistä kerroista oli kuitenkin ylä-asteen köksäntunnilla, että mä olen tässä hommassa melkoinen amatööri. Olenhan mä äiteen kanssa pikkulikkana pullia väännellyt, mutta nimenomaan väännellyt. Kyllähän sitä äidin hyvästä taikinasta on helppo pyöritellä jos jonninmoisia palleroisia, mutta teeppä sitten itse taikina. Muistelisin tässä rivitalokodissamme tehneen yhden kerran korvapuusteja, mutta muuta muistikuvaa mulla ei pullien tekemisestä ole. Mä oikeastaan odottelinkin ihan kauhulla, kuinka kipeeksi mä saan kädet siitä taikinan vaivaamisesta, mutta äiti muistutti, että mun monitoimikoneella onnistuu taikinan teko erittäin hyvin. Nii joo, mullahan on sellainenkin!


Meinasin saada näistä pullista melkoisen stressin. Mä kävin lauantaina metsästämässä valmis pakastepullia, kun mulla oli leipomisintoa yhtä paljon kuin Tarella vesisateeseen lenkille lähtemisessä, niin ajattelin taas kerran mennä helpoimman kautta... :D Meidän Cittari oli vaan eri mieltä kanssani. Pakkasesta kaikki yksinkertaiset tavan pullat loppu. Siis anteeks mitä? Laskiainen tulossa ja Cittari ei ole varautunut hommaan kunnon satsilla pullia. No himpskatti vieköön, kai mä sen taikinan sitten tuunasen, kun ei valmispullia ole saatavilla. Ja onhan se ihan kiva harjoitella taikinan tekoa. Koska olen niin sata kertaa tehnyt pullia, että tietenkin se resepti oli mulla hyvin tuolla takaraivossa muistissa, menin kurkkimaan jauhopussien kylkiä. Onneksi lähes jokaisesta löytyy pullataikinan ohje :D Ja olishan mulla puhelimessa ollut netti, jos pusseista oli perusohje päätetty poistaa. Kaikki muut aineet löytyikin kotoota jo valmiiksi, paitsi hiiva. Ei muuta ku metsästämään sitä pientä mötikkää. Suhailin maitoseinustaa edes takaisin eikä paketteja millään meinannut löytyä. Meinasin jo mennä kysymään, mihin ne on siirretty. Lopulta silmiin osui lappu, "tuote loppunut tilapäisesti". Mikäköhän tuote? Kurkistus lapun alle ja sieltähän se hiivan hinta löytyi. Just, kiva kiitti hei! Mitäs mä nyt teen? Jääkö pullat kokonaan syömättä, meinaan minä en mitään kalliita parin valmispullan paketteja ajatellut ostaa.


Hihii, sittenpä tässäkin blodipäässä alkoi raksuttamaan :D Olinhan käyttänyt joskus pizzapohjaa tehdessä sellaista kuin kuivahiiva ;D Tätähän nyt varmasti löytyy hyllystä tai ainakin paree olis. Ja löytyihän sitä, monen monta pakettia. Ei siis jääty ilman laskiaispullia :)


Ja erittäin hyvin taikina kuivahiivallakin nousi. Ihan yllätyin. Kuivahiivapaketissakin oli ohje, että kuinka monta pussia kannattaa pullataikinaan laittaa ja niillä ohjein sitten lähdin tuota mystistä taikinaa tekemään.

Pullataikina kuivahiivalla

5dl maitoa
2pss kuivahiivaa
1tl suolaa
2dl sokeria
1rkl kardemummaa
1 muna
n. 14dl vehnäjauhoja

Kuivahiivan kanssa pitää vaan  muistaa, että nesteen lämpötila on n. 42 astetta, että se lähtee toimimaan. Meillä koulussa opetettiin, että kädenlämpöä lämpimämpi ja se on aika lähellä. Näillä opein mä tein tämän nytkin ja hurjan hyvin nousi taikina. Olin ihan varma, että littanaksi tuo jää. Yllätys oli todella kiva, kun saavuttiin ulkoilemasta pullan paistoon.


Mä tein tarkotuksella tuommoisia jytky pullia ja voin kertoa, että hyviä olivat :)

Sisälle vielä täytteet niin valmista :)

Maistui jopa Niksulle, joka ei noista makeista edes välitä. Niin siis, yhdenhän se vain suostui syömään. Onneksi äiti ja isäpuoli veteli kans parina päivänä näitä, ettei mene hukkaan sit montaakaan pullaa.

Pullia saatiin sulateltua ihan älyttömän hyvin, kun sain sellaisen naurukohtauksen isäpuolen lähdettyä, jonka tartutin sit vielä muillekin. Tätä on niin tyhmä kertoa näin kirjoittaman, kun se olisi pitänyt nähdä livenä, mutta tää on niin hyvä, et pakko edes yrittää. Mä ainakin sain sellaiset räkänaurut aikaseksi, et 15 minuuttia ei taida edes riittää :D Eilen salilla saatiin äidin kanssa vielä uudetkin naurut samasta asiasta aikaseksi, eikä siitäkään meinannut tulla loppua.

Maanantai illalla, kun pidettiin teehetki äidin, isäpuolen ja Niksun kanssa, lähti isäpuoli pikkasen ennen Salkkareita, kun taas äiti jäi hieromaan mun kipeetä päätä. Äiti lähti vähän ennen Salkkareiden loppua ja mä katoin ne loppuun. Anne ystävän kanssa oli sovittu pikku iltalenkki Salkkujen jälkeen ja aloinkin valmistautumaan ulos menoon. Eteisessä sitten kävin etsimään toista kenkääni. Yksi oli siinä omalla paikallansa, mutta toinen oli hävinnyt. Höh. No isäpuolen toinen kenkä nökötti siinä oven suulla ja ihmettelin, että ilman toista kenkääkö se on lähtenyt. Onneksi nää blondiaivot raksutteli sen verran, et hoksasin hänen menneen mun kengällä. Tässä vaiheessa mua alkoi jo hymyilyttämään, mutta siinä vaiheessa kun hokasin kenkien olevan saman jalan kengät, ei naurua enää pystynyt pidättelemään. Niksu ihmetteli olkkarissa mikä mulle tuli, kun nauraa räkätän maha kippurassa, enkä saa sanaa suusta. Mulla lens kyyneleet ja happi meinas loppua. Viimesellä kun sain sanottua repes Niksukin nauruun xD Ei siinä siis muuta, kun mulla on 37 jalka ja isäpuolella 44 xD Naurusta ei todellakaan tullut loppua. Mä pistin kengät jalkaan, kyllähän isäpuolen iso kenkä mulla humahti vääräänkin jalkaan niin hyvin, että ei se lyhyellä matkalla haitannut. Naurusta ei edelleenkään tullut loppua ja Anne kerkesikin siinä hetken mua jo odotella ja hän katsoo mua ihmeissään kun kyyneleet valuu ja nauran ihan hulluna. En saanut oikein sanaa suusta, mutta näytin kenkiä ja siinä vaiheessa alkoi hänenkin nauru. Kävellessä äidin luokse, sain kerrottua asiasta ja nauru senkun raikaa. Vihdoin äidin ovella. Nauru raikaa edelleen. Äiti avaa oven ja ihmettelee mikä hätänä, itkenkö vai nauranko? Mulla meinaa jo happikin loppua siitä hirmuisesta nauramisesta, mutta ei se lopu. En saa vieläkään sanaa suusta, mutta kun näytän äidille kenkiä sai hänkin niin makeat naurut aikaseksi, että siinä sit kippurassa yhdessä naurettiin xD Voi hyvää päivää, mua naurattaa taaskin. No mutta äiti pyys isäpuolen katsomaan, että mitä me nauretaan, niin toinen kovin tyynellä sävyllä ihmettelee, että no nyt selvis syy, miksi toinen kenkä oli tuntunut niin tiukalta xD xD Oli kävellyt sitten linttakenkällä kotiin. Ihmettelen vain, miten hän ei ollut katsonut jalkojaan yhtään, mun kengät on kuitenkin mustat ja hänen ruskeat xD Voi reps xD

No joo, ei tää varmaan kuullosta yhtään hauskalta näin luettuna, mutta voin kertoa, että se oli niin hauskaa livenä, et ihan harmittaa kun ei tullut otettua kuvaa tai videota todisteeksi. Tästä tullaan kyllä kuittailemaan loppu vuosi. Hih xD Voin kertoa, että mulla on vatsalihakset vieläkin kipeet nauramisesta. No, saipahan hyviä pullia vähän kulutettua ;D

Nauruntäyteistä keskiviikkoa teillekin ♥

You Might Also Like

12 kommenttia

  1. Tulipa hyvännäköisiä pullia!! :) Varmasti ovat olleet hyvänmakuisia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä ihan liian hyviä, ihan sellaisenaankin, ilman hilloa ja kermavaahtoa. Ei kannata leipoa, ettei tartte syödäkään :D

      Poista
  2. Miten ihmeessä 44 koon jalka mahtuu 37koon kenkään?? :D Sait kyllä naurut aikaiseksi..
    Multa ei pullien teko luonnistu. Kerran kokeilin ja niistä tuli aasialaisia taistelupullia ja niillä olis voinut tappaa jonkun. ;) Kovempia kuin kivi..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanos muuta xD Samaa ollaan kuule ihmetelty. Ei se isäpuoli kuulemma ollut kunnolla saanutkaan sitä jalkaan xD
      Voi kökkö, harjoittelua vaan. Ja kiitos päivän toisista nauruista xD Aasialaiset taistelupullat xD Tuu meille syömään pullia, kun mun pullamahaan ei tarttis ahdata enää yhtään.

      Poista
  3. Nam, hyvännäköisiä pullia :) Josko sais itsekin jonain päivänä aikaseks tehtyä, kun en laskiaiseksi tehnyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ku oliski ollut pelkkä näkö mikä oli hyvä, ettei noita tartteis syödä. Maha sanoo kyllä vielä joskus poks :D Kannattaa kyllä tehdä, on se kotitekoinen pulla vaan niin hyvää :)

      Poista
  4. Haluaisitko muuten murunen muuttaa tohon sivupalkkiin blogin uuden osoitteen belloissa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just parhaaseen hetkeen huomautit asiasta. Mä just kattelin noita mitkä blogit on lopetettu tai muuttaneet, että piti muutella noita osoitteita. Onneks muistutit ♥ Nyt on oikia :)

      Poista
  5. Nam, näyttää ihan älyttömän hyvältä ! :) Kyllä tekis mieli itse paistettua pullaa...noita on vaan pirun vaikea leipoa tarpeeksi peintä satsia ( esim 2 pullaa :D ) ja jos niitä on enemmän mähän syön ne kaikki vaikka yhdeltä istumalta :D

    Hauska toi kenkä juttu :D Meinasin vähän itsekkin kuolla nauruun täällä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, sä sen sanoit. Pitäs oikeesti saada pienempi resepti. Ne pullat todellakin houkuttelee syömään koko ajan. Ei ne ole enää hyviä muutaman päivän jälkeen :D Pitäs siis tehdä vain silloin kun syöjiä on varmasti tiedossa enemmänkin :D

      Joo, mä oikeesti nauran tälle varmaan koko loppu vuoden xD

      Poista
  6. No hyvinhän se sunkin taikina nousi! Nam. Just viimeeks ku taikinaa tein mietin et kone ois aika kätevä, mut sit kävin kattoos kitchen aidin hintoja ja totesin et parempi vaan vaivata käsin :D Etenkin kun niitä pullia leipoo sen kerta vuoteen. Tosin, nyt mulla on tuol just uudet pullat nousemassa, toivottavasti tulee tarjoilukelpoisia tai sit en enää ikinä edes yritä leipoa juhlapullia :D

    Eikä, vähän hauska toi kenkäjuttu. En vaan mitenkään pysty käsittämään miten sun kenkä on mahtunut hänelle jalkaan, varmaan "vähän" puristi :D :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ihan hämmästyin miten hyvin se lopulta nousikin :D En mäkään varmaan itse tollasta monitoimitkonetta olis ostanut, mutta lahjaksi kun sai, niin kelpaa erihyvin. Jos vaan muistais myös käyttää sitä :o Varmasti sun pullat onnistui <3

      Samaa ollaan ihmetelty mekin xD Ei vaan voi käsittää, miten ei ole huomannut jo jalkaan laittaessa, että varmasti väärä kenkä xD

      Poista