Turha käynti

tiistaina, elokuuta 28, 2012

Mä en enää tiedä mitä tehdä. Mä niin toivoin saavani tälle järjettömälle kivulle tänään syyn ja ehkä jotain apua, mutta eih. Välillä tuntuu, et ampukaa joku mun päähän reikä, koska mä en jaksa tätä enää. Mä olen tämän vuoksi todella väsynyt, kiukkuinen ja hermoromahduksen partaalla. Mitä lääkäri tekee? Kysyy, "mitä sä tulit täältä hakemaan?". En kai mä mitään, kuha huvin vuoksi kävin pärstääni näyttämässä. Jep, se siitä lääkärikäynnistä. Ei mitään apua, ei kivun aiheuttajan selvitystä, ei mitään. Lääkettä olisi tuputtanut enemmän kuin laki sallii. Jopa sellaisia lääkkeitä, jotka vaikuttaa mielialaan. What!? Mitä mä niillä teen? En tietääkseni ole masentunut vaan pääkipuinen. Tai niin, enhän mä tiedä kuvittelenko mä vaan tän kaiken kivun... ehkä.. Mä jouduin kyselemään koko ajan, että mistä tämä voisi johtua. Voiko olla kallonpohjan tulehdus, tai syvät lihakset vaan todella jumissa, voisko mulla olla joku muu vika vaikka aivoissa? Eipä se tiennyt, jouduin vain selittämään koko päänsärky historiani ja lopulta lääkäri on sitä mieltä, että mielialalääke olis paras vaihtoehto. Tämän lääkeen on kuulemma neurologit kokeneet hyväksi pitkällä aikavälillä migreenin hoidossa.. Saanen epäillä mistä se kenties johtuu.  Mä en vaan jaksa käsittää. Mä sanoin, etten halua enää yhen yhtäkään lääkettä vaan selvyyden ja avun tälle. Ei kuulemma oikein mitään enää ole tehtävissä. Pitääkö mun siis vaan yksinkertaisesti kärsiä tästä kivusta ja kamalasta paineesta? Eipä kai tässä muu auta. Äiti oli viemässä mua jo meidän kunnan terkkarille, mut mun usko lääkäreihin alkaa olla aika nolla. Musta tuntuu, että mun oma äiti, joka on sairaanhoitaja ja kärsii itsekin kovista päänsäryistä, auttaa mua enemmän kuin lääkäri. Mulle jäi lääkärikäynniltä varsin tyhjä olo ja käteen nakattiin vain lihasrelaksantti resepti. Niin, kerroin sille jo vastaanotolla, että multa löytyy niitä jo valmiiksi kotoa. Ja kerroin kaikki lääkkeetkin, joita olen napsinut ja elämäni aikana kokeillut. Niin, tää oli sit kai tässä. Ei muuta ku eletään tän paskapään kanssa ja katotaa, josko joku kaunis päivä kivutkin saattaisivat hävitä. Ainiin, piti vielä sanomani, ettei se lääkäri edes kysynyt tarvitsisinko sairaslomaa. Eipä siinä haavi auki hämeentyneenä sitä edes osannut enää kysyä. Olin niin pettynyt.

Ei tässä siis auta varmaan muu, kuin koettaa painaa positiivisella ajatusmaailmalla eteenpäin. Kunhan vaan ensin saisin siitä kiinni. Onneksi tähän auttaa pääsemään perjantaina ostamani uutuuslehti Costume sekä äidin vasta leivotut korvapuustit ja maito, nam :)



Lehdestä löytyy tuttuja kasvoja blogimaailmasta :)

Ja piristäähän mun päivää aina tuo ihanainen karvahanuri <3 Ja tietysti oma rakkaani ja läheiseni.

kuvat: Janet

Mä siis menen ahtaamaan itseeni pullaa ja ihmettelemään Costumen maailmaa. Jos vaikka kohta vaappuisi tuonne sängyn puolelle vaikka töllöä tuijaamaan.. Eikai tässä muu oikein auta.
Jos teillä on jotain hyväksi havaittuja kivunlievittämis juttuja, niin kertokaa ihmeessä. :)

You Might Also Like

16 kommenttia

  1. :( :( Pitäsköhän sun mennä johonkin yksityiselle vaikka Mehiläiseen, siellä saa aina hyvää hoitoa. Se tietysti maksaa mutta on se sun terveys. Todella kurjaa kyllä. Niin tai ota joku, vaikka äiti ens kerralla mukaan pitämään sun puolia. Varaat vaikka uuden ajan, eri lääkärille tietysti ja kerrot taas kaiken ja tän edellisen käynnin juurtajaksain mami tukena...

    Voi, voi en tiedä...tosi inhottavaa kun kukaan ei auta :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan varmasti saa hyvää hoitoa Mehiläisessä, olen kuullut siitä ennenkin. Jotenkin mulla on vaan iso kynnys lähteä sinne just sen hinnan takia. Joo, onhan toki kyseessä mun terveys, mutta olen yrittänyt pärjätä näillä kunnallisilla ja työterveyshoidolla. Jos tähän ei apua ala löytymään, niin varmasti menen sitten sinne. Äiti oli kyllä tosiaan mua jo viemässä lääkäriin, mutta mua ei ainakaan eilen yhtään enää kiinnostanut lähteä. Pitää kuulostella nyt, miten tää etenee.

      On kyllä jotenkin ihan voimaton olo, kun mistään ei saa apua. :(

      Poista
  2. Ihan älytöntä. =( Moni tuttu, joka syö mielialalääkkeitä, on kertonut, että sen jälkeen ei tunnu mikään enää miltään. Ei ikävät asiat niin ikävältä, mutta ei ne ilotkaan sen kummemmalta. Jotkut ne tekivät vielä tosi itsetuhoiseksi, joten enpä lähtisi niitä ihan heti suosittelemaan. =/

    Kokeile ihmeessä sitä pillereiden lopettamista, edes hetkeksi! Onneksi muita ehkäisykeinoja on, mikäli se on se syy kipuun..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin on :( Munkaan mielestä ei ole järkevää lähteä ottamaan alunperin muuhun tarkoitukseen kehiteltyä lääkettä toiseen vaivaan, mutta enhän minä toki lääkäri ole. Mutta juuri noita sivuvaikutuksia pelkään tulevan joita luettelit. :(

      Kyllä ehdottomasti harkitsen pillereiden lopettamista, jos yhtään epäillään, että nää kivut johtuisivat niistä. Mulla kuitenkin vaihdettiin jokunen vuosi sitten toiseen merkkiin ja silloin säryt vähenivät huomattavasti. Katsotaan siis kuin käy..

      Poista
  3. Milman kanssa samaa mieltä, että meet jollekin "oikeelle" lääkärille nyt! Pakkohan tolle kivulle on joku syy olla, ei se turhan takia koske noin paljon. Mä oon ainakin tyytyväinen esim. Terveystalon palveluihin, ainakin täällä päin. Ja hakeudut nimenomaan suoraan alan erikoislääkärille, etkä yleislääkäreille jotka vaan sitten tunkee noita lääkkeitä lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo yleislääkäri keksi sen alunperin mielialalääkkeeksi tarkoitetun migreenin hoitoon soveltuvan lääkkeen nimenomaan neurologin viimeisimmästä yhteenvedosta. Pari vuotta sitten kävin neurologilla ja hän oli sitä mieltä, että kyseinen lääke olisi mulle hyvä. En ottanut sitä silloin enkä varmasti tulevaisuudessakaan.
      Pitää tutustua tuohon terveystalonkin palveluun. Olisi todellakin kiva saada edes syy tälle kivulle ilman, että vaan lääkkeitä tuputetaan.

      Poista
  4. Voi että miten harmillista että sinulle osui tälläinen lääkäri kohdalle :( Näitä kyllä riittää joka paikassa... Itse olen löytänyt yhden todella pätevän ja ystävällisen lääkärin meidän työterveyshuollosta, jolta varaan aina ajan kun lekuria tarvitsen :)

    Nyt koitat vain lepäillä ja käyt vaikka vielä toisen lääkärin juttusilla (jospa joku osaisi antaa hyviä suosituksia hyvästä lääkäristä?).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanopa muuta :( Munkin pitäis löytää joku luottolääkäri, mutta mistäs mä sellasen bongaan..?

      Pitää vaan yrittää nyt olla tän kivun kanssa. Ehkä tää helpottaa itsekseen tai sitten alan etsimään jotain hyvää lääkäriä. Pitää varmaan kysellä paikkakuntalaisilta, että osaavatko he suositella jotain lekuria.

      Poista
  5. Joitakin mielialalääkkeitä (mm. Triptyl) käytetään migreenin hoitoon, eli ihan oikeaa asiaa lääkäri ajoi takaa. Migreenin hoidossa annokset on huomattavasti pienempiä kuin masennuslääkekäytössä, joten ei siitä kyllä noita "mikään ei tunnu miltään" -oloja tule.

    Julkisella puolella neurologille on piiiitkät jonot, yksityisellä pääsee nopeastikin. Niskan tai kallonpohjan kunnolla jumiutunut lihaksisto voi hyvin olla syypää, syy voi myös olla hampaissa (narskuttelu esimerkiksi)... tai sitten "vaan" ns. kroonistunut migreeni, joka ei kyllä ilman kunnon lääkitystä juuri hoidu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tiedän, että niitä oikeasti käytetään migreenin hoitoon, sillä lähipiirissä on syöty nimenomaan tuota Triptyliä. Eipä siitä mitään apua ollut, päinvastoin. En nyt ala listaamaan niitä kaikki sivuvaikutuksia mitä se teki, mutta jo pelkästään sen nähneenä voin sanoa niille kiitos, mutta ei kiitos.

      Mutta mites kun olen neurologilla jo käynyt ja hänen ideansa oli tuon mielialalääkkeen aloittaminen? Olin erittäin pettynyt pari vuotta sitten neurologikäyntiini, sillä ei sielläkään tutkittu mistä tämä särky voi johtua vaan hän teki pikaiset neurologiset testit (piti koskea sormella nenänpäähän, heiluttaa käsiä ja ja pitää silmät kiinni käsiä vaakatasossa suoraan edessä). Näiden testien perusteella...sain vain lääkettä. Luulen kyllä, että narskuttelen. Ja saattaa olla todella jumiutunut lihaksisto. Kaikenlisäksi kun teen vielä tätä päätetyötä, niin ergonominen asento voi olla aivan kuusessa.

      Poista
  6. Itsekin migreenistä kärsivänä tunnen tunteen. Itse en ole kunnalliseen terveydenhuoltoon koskenut (ellei sitten saa lähetettä) vuoden 2000 jälkeen vaan ensimmäiseksi yksityiselle. 70-80€ verrattuna siihen ettei saa mitään apua on aika edullinen.

    Mielialalääkkeitä migreeniin on mun mielestä vaan ongelman piilottamista tai siirtämistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitänee oikeasti sit vaan alkaa kattella noita yksityisiä, että millasia täällä meidän kunnassa olisi. Mutta sä sen sanoit! Mielialalääkkeillä vaan piilotellaan tai siirrellään ongelmaa! Itse mä olen tähänkin päivään asti keksinyt hoitokeinot paremmin kuin lääkärit. Tavan kipulääkkeetkään kun ei ole auttaneet enää vuosiin.

      Poista
  7. Mielialalääkkeet - SSRI- ja SNRI-lääkkeet - voivat joitakin auttaa. Kyse on lähinnä serotoniinitason tasapainottamisesta ja serotoniinitason epävakaudet voivat myös aiheuttaa päänsärkyä. Ehkä siksi lääkäri ehdotti mielialalääkettä? Selittämättä asiaa ja ehdotustaan lääkäri tosin saattoi ehdotuksellaan tosiaan aiheuttaa enemmän hämmennystä kuin olisi ollut tarvetta.

    Ja Triptyliä tosiaan käytetään myös kipukynnyksen nostoon. Itse käytin sitä viime vuonna välipullistuman aiheuttamiin iskiaskipuihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan varmasti joillekin kyseinen lääke voi auttaa, en sitä missään vaiheessa ala kieltämäänkään. Juu, ei lääkäri kertonut mihin se mielialalääke tavallaan vaikuttaa ja miksi sitä määrätään, mutta mä olen muutenkin jo pienen ikäni syönyt lääkettä lääkkeen perään, että kieltäydyin jo ihan tavallisesta buranastakin. Tuo voi toki olla syy, miksi lääkäri mielialalääkettä koetti määrätä, mutta itse koen sen huono vaihtoehto.

      Ja juu, Triptyliä kuulemma määrätään myös tuohon, mutta olen sivusa seurannut, kuinka ihminen muuttui hurjasti iloisemmaksi kyseisen lääkkeen lopettamisen jälkeen. Toki lääkkeet vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla, mutta mä mieluummin jätän kokeilut kokonaan väliin. Mieluummin olisin vain halunnut tietää tähän syyn, mutta mennään nyt näillä mitä on.

      Poista
  8. Oih, kuulostaa niin kamalalta :,( Mulla on lähipiirissä yksi joka sairastaa migreeniä mutta tuntuu että sun kipuihin verrattuna hän pääsee toooodella helpolla.. Onko netissä mitään migreeni- sivustoa/ ryhmää josta voisi hakea vertaistukea ja vaihtaa kokemuksia eri hoitomuodoista ja "poppaskonsteista"? Varmaan kukaan muu kuin sellainen joka kärsii samoista vaivoista ei voi täysin ymmärtää millaista se on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se taitaa olla, että kukaan ei voi tietää, ellei samaa tautia sairasta ja silti kaikki sairastaa ihan eri tavalla. Migreenejäkin kun on monta erilaista. Toisilla kovempia entä toisilla. Toisilla se pienempikin kipu tuntuu tappavalta. Mä alan olla tähän jo niin tottunut, että vasta kun kipu menee sille tasolle, että alkaa jo vatsaa etomaan ja pönttö kutsumaan niin tuntuu kuolemalta. Kai tähänkin on vaan jo niin tottunut, että se pieni särky on jo niin arkipäivää, että sen kanssa osaa jo jotenkin elää. Pitääkin netistä metsästää, jos tuollasia sivustoja löytyisi. :)

      Poista