Joulupöperöiden suunnittelua

perjantaina, joulukuuta 14, 2012


Olen sanonut Niksulle jo monta kertaa, että tänä vuonna tehdään yhdessä joulun ruokaostoslista, että varmasti on kaikkea ja tarpeeksi. Niin, ja ne turhatkin tuotteet poissa listalta. Mulla kun on tapana ostaa vähän liikaa... Mähän tosiaan voisin syödä ihan kevyestikin vaikka viikon pelkkää jouluruokaa, mutta veikkaan, että Niksu ei ole mun kanssa ihan samaa mieltä. Tänä vuonna ostoslistan suunnittelu on tärkeää, sillä on monta päivää vapaata, enkä haluaisi sit enää uhrata yhtään ajatusta kaupassa käymiselle vaan ihan vaan rauhoittua olemaan. Tai virallisestihan niitä ihan "hiljaisia" päiviä on vain kolme, mutta viis vapaatahan kaiken kaikkiaan en malta odottaa. Ensimmäinen vapaapäivä menee niissä pikkujouluissa, joten yksi päivä on ruoallisesti jo suunniteltu. Sitten olisi sunnuntai, eikös kaupat ole silloin vielä normaalisti auki? Viime hetket ostokset voi siis tehdä silloin, mikäli on vielä tarvetta, mutta tarkoitus olisi perjantaina töiden jälkeen ostaa kaikki. Maanantai, tiistai ja keskiviikko, täyttä vapaata ♥. Mä päätin nyt sitten kasata vähän ostoslistaa, että mitä kaikkea sitä pitääkään muistaa, tänäkin vuonna...

 Viime vuoden joulupöytä

Kinkku (me saadaan kaksin kappalein, molemmat töistä. äidille toinen)
Kalkkuna? (vois joku pikkuinen rulla olla ihan kiva vaihtelu)
Imelletty perunalaatikko
Porkkanalaatikko
Lanttulaatikko
Maksalaatikko
Lämminsavulohi
Graavi/kylmäsavulohi
Porkkanoita
Herneitä
Piparkakkuja
Tähtitorttuja
Juustoja
Viinirypäleitä 
Riisipuuro

Huhhei, kyllähän noista riittää ruokaa kahdelle varmaan viikoiksi :D Pitää osata vain ostaa oikean verran. Tää on vissii aikas samanlainen joka vuosi. Mitäs sitä tapojaan lähtis muuttelemaan? Jotain uutta kyllä meidän kaappiin eksyy tänä vuonna. Meinaan mä en ole koskaan tykännyt glögistä. En yhtään tiedä miksi, mutta kaupassa oli glögin maistajaiset ja mä rohkenin kokeilemaan. Voi hertsileeri kun se olikin hyvää. Yksi törppö on jo juotu. Mikä on teidän mielestänne parasta glögiä? Mä kokeilin Arlan ja se oli siis ainakin entisen vihaajan suulle hyvää. Niksu ei kuitenkaan näyttänyt siitä tykkäävän ihan yhtä paljon kuin minä, mutta haluaisin hänellekin jotain kivaa juomista, kun itse ryystän glögiä ja teetä vuoron perään. Ja niin, mun glögiin ei missään nimessä saa laittaa mitään viinaksia. Punaviini laukasee pahimman luokan migreenin pelkästä lirusta ja kolmella siiderilläkin mä olen saanut aivan järkyttävän olon aikaseksi :D Viimeksi juhannuksena siis. Mutta jotain muutakin tuolle kahvia juovalle miehelle olisi kiva keksiä, kun perus kahvia tai sitten ruoan kanssa punaviiniä. Millä hän voisi herkutella (sille kun ei piparit, tortut tai karkitkaan uppoa :(  ) sillä välin kun itse vedän navan täyteen glögiä ja piparia? Jokin kiva kahvinen juoma se tulisi olla ja täältä (Christmas Coffee ihan alimmaisin resepti) sellaisen kivan vaihtoehdon löytääkin. Joulupukille on kuitenkin laitettu toivetta kapselikoneesta, joten tuollainen jouluisen makuinen kahvi voisi siis olla hyvä herkuttelu hänelle. Multahan löytyykin jo teetä joulunmaussa. Oo, pääsis vaan jo herkuttelemaan.

Unohdinko listasta jotain oleellista? Taisin kysyä samaa viime vuonnakin, jos oikein muistan :D Sama pää kesät talvet, mutta lahommaksi tää vaan taitaa tulla. Mitä teidän joulupöydästä löytyy muuta kuin nuo mitä meidän pöydästä? Olen kuullut, että monilla on myös keitettyjä perunoita, karjalanpaistia (kelpais muuten meillekin, mutta liika on jo liikaa), mätiä... Onko teillä jotain omia perinneruokia, mitkä ehdottomasti pitää olla joulupöydässä? Antakaahan vinkkejä, jos mäkin löytäisin jotain uutta ja herkullista. :)

You Might Also Like

7 kommenttia

  1. No ne karjalanpiirakat=) Suolakurkut

    Eipä kai sitten muuta

    -Skeit-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Karjalanpiirakat on kyllä niin parhaita, mutta vain omatekeminä. Eipä taida olla aikaa niiden vääntämiselle. Ellette te äiteen kanssa sitten niitä tee pikkasen enemmänkin, että kotiin viemisiks sain ;D No ei :)
      Suolakurkut? Missä yhteydessä? Sinällään? Mä vetelen niitä niin paljon jo muutenkin :D

      Poista
  2. Teet miehelle vaikka jonkin ihanan suklaakakun tai mun joululempparia suklaafudgea mikä on pirun helppo homma kun käyttä kondensoitua maitoa :) http://lifeonplate.blogspot.fi/2012/01/hekkusuille.html

    Niin ja kalkkunarullan sijasta mä ostaisin kalkkunafileen, namskis !




    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitais käydä niin, että se suklaakakku tahi fudge uppoais niin mun mahaan eikä Niksun :D Oivoi, mä kuulen jo niiden kilojen kolahtelevan tuohon vyötärön seudulle.. Toi resepti on kyllä niin herkku, että pitäis kyllä kokeilla :) Niksu on kyllä niin ranttu makeitten suhteen, että maksimissaan saisin sen vain maistamaan.

      Pitääkin pohtia, josko jonkun pienen kalkkunafileen sit vaikka ostais. Pitää kyllä vielä vähän miettiä, kun tuntuu, että ruokaa jää niin varmasti muutenkin jo yli.

      Poista
    2. Ylläoleviin kommentteihin sen verran että karjalanpiirakat olis kyllä MUST !! :D Niitä kalkkunoita saa melko pieniä ainakin jos niihin rulliin vertaa. Mun joulupöydässä on aina sellainen kun yleensä joulu vietetään muualla mutta kotiinkin pitää jotain mutusteltavaa saada :)

      Poista
  3. Mä oon vähän miettinyt mitä laittais jouluksi. Me ei tosin olla kotona silloin, mutta vois kuitenkin jotain laittaa. Ainakin graavilohta pitää olla ja herkuksi aattelin suolatikkuja. En tiedä miksi, mutta jotenkin ne sopii mun mielestä jouluun.

    VastaaPoista
  4. namnamnam. Meiltä löytyy lisäksi makaronilaatikkoa (peruja lapsuudesta ku ei me kakarat syöty mitään joululootia :D ) ja vihreä salaatti. Ja jälkkäriksi ajattelin tehdä karpalo-pannacottaa. Tai siis eihän meillä täällä ole mitään ruokia, vaan vanhemmillani käyn/käydään mässäilemässä :D

    VastaaPoista